ASOCIAȚII DE PROPRIETARI


Prorogarea termenului privind obligativitatea montării repartitoarelor de costuri în imobilele de tip condominiu, racordare la sistem centralizat (OUG 130/2022)



Informare cu obligațiile Asociațiilor de Proprietari stabilite prin Legea nr. 226/2021



Informare referitoare la expirarea termenului pentru obținerea diplomei de absolvire curs administrator condominii



Informare termen limită depunere situație pe semestrul 2 aferent anul 2021 cu numărul utilizatorilor serviciului de salubrizare



Informare referitoare la continuarea procesului de reabilitare a clădirilor rezidențiale multifamiliale



Informare cu obligațiile asociațiilor de proprietari stabilite prin Regulamentul de instituire și administrare a taxei speciale de salubrizare în Mun. Sibiu, aprobat prin HCL nr. 35/2021



Anunț



Anunț



Anunț



Legislație, reglementări interne





Formulare tipizate cf. OMFP nr. 3103/2017




REABILITAREA ENERGETICĂ A BLOCURILOR, CU FONDURI EUROPENE

Primăria Municipiului Sibiu susține proiectele de renovare integrată a blocurilor de locuințe finanțate din fonduri europene nerambursabile. Municipiul Sibiu poate solicita finanțare pentru proiecte de renovare a clădirilor multifamiliale de locuințe în cadrul Planului Național de Redresare și reziliență , Componenta 5 – Valul renovării, Axa 1- Schema de granturi pentru eficiență energetică și reziliență în clădiri rezidențiale multifamiliale.

Termen strâns de depunere – 25 februarie 2022: Ghidul de finanțare pentru această axă a fost publicat de către Ministerul Dezvoltării Lucrărilor Publice si Administrației spre consultare doar săptămâna trecută. Conform acestuia, dosarele se depun de către primării în perioada 1 aprilie – 30 mai 2022. Prin urmare, este o perioadă foarte scurtă în care Primăria Sibiu trebuie să contracteze și să realizeze auditul energetic și expertiza tehnică pentru fiecare clădire, documentații ample și obligatorii. Pentru a câștiga timp, Primăria a extras din Ghidul aflat în etapa de consultare condițiile și documentația necesară.

În contextul în care fondurile pe această axă sunt limitate, este esențial ca Sibiul să depună dosarele cât mai repede. Din acest motiv termenul acordat Asociațiilor este atât de scurt. Prin urmare, pentru a crește șansele de a obține finanțare, rugăm Asociațiile de proprietari din Sibiu să depună toate eforturile pentru încadrarea în acest termen. Primăria Sibiu va primi dosare și după această dată, iar în măsura în care mai sunt disponibile fonduri și este posibilă realizarea auditului energetic și a expertizei tehnice în termenul înaintat de Minister, și acestea vor fi transmise pentru solicitarea finanțării. 

Scopul principal al proiectelor care se vor realiza cu această finanțare europeană nerambursabilă este acela de a crește eficiența energetică a imobilelor, fiind obligatorie scăderea necesarului de energie pentru încălzire cu minim 50%, precum și o reducerea consumului total de energie și a emisiilor CO2 cu minim 30%.

Cheltuiala cu lucrările eligibile va fi complet acoperită din finanțarea europeană în limitele aprobate prin Ghid, astfel că Asociațiile de proprietari nu trebuie să contribuie cu fonduri proprii.

După depunerea solicitărilor de către Asociații, Primăria Sibiu va contracta realizarea auditului energetic si a expertizei tehnice, documentații tehnice necesare pentru depunerea cererii de finanțare. Dacă se obține finanțarea, Primăria Sibiu va derula achizițiile și va contracta atât proiectarea, cât și execuția lucrărilor, sprijinind astfel Asociațiile în aceste proceduri complexe.

Vă prezentăm mai jos condițiile care trebuie îndeplinite pentru a putea aplica în acest program, tipurile de lucrări care se pot finanța și documentele care trebuie depuse la dosar de către reprezentanții Asociațiilor de proprietari pentru a se înscrie.

CONDIȚIILE PENTRU A PUTEA APLICA  
  • Proprietarii unei clădiri cu mai multe locuințe trebuie să fie reprezentați de o Asociație de proprietari cu care municipiul Sibiu va încheia un contract de mandat.
  • Totodată, se poate obține finanțare doar pentru întreaga clădire, nu pentru o parte din aceasta.
  • Condiţiile prevăzute în ghidul solicitantului vizează obligativitatea ca minim 2/3 din totalul proprietarilor de apartamente destinate locuirii să fie de acord cu lucrările de intervenţii propuse şi toţi proprietarii să fie de acord cu lucrările care presupun intervenţii în interiorul apartamentelor, acolo unde soluţia tehnică prevede (inclusiv pentru inlocuirea ferestrelor sau intervenții la balcoane). Totodată, toţi proprietarii de apartamente cu altă destinaţie decât cea de locuinţă, precum și proprietarii persoane juridice sau autorităţi şi instituţii publice ai apartamentelor cu destinația de locuință, trebuie să fie de acord cu lucrările de intervenţii propuse.

Dacă clădirea a fost construită cu spatii comerciale/spații cu altă destinație decât cea de locuință la parter, iar proprietarii acestor spatii nu sunt de acord cu lucrările de intervenție prevăzute prin proiect, se poate realiza proiectul fără spațiile comerciale de la parter. Dacă spațiile comerciale de la parter au fost realizate după construirea imobilului, proprietarii acestora vor trebui să fie de acord cu proiectul.

Pentru intervențiile realizate ulterior construirii blocului, se aplică următoarele situatii particulare:

  • Pentru balcoanele construite/extinse ulterior execuției blocului fără autorizație de construire, pentru a fi incluse în proiect proprietarii acestora vor trebui sa își asume intrarea în legalitate sau demolarea. Pentru balcoanele închise fără autorizație de construire, dacă acestea vor fi considerate neconforme din punct de vedere al eficienței energetice de către proiectant, proprietarii vor trebui să își asume demolarea acestora, urmând ca lucrările de refacere să fie incluse în proiect. Pentru situația balcoanelor care sunt închise și sunt eficiente din punct de vedere energetic de către proiectant atunci aceastea vor fi păstrate.
  • În situația balcoanelor neînchise pentru adoptarea unei soluții unitare la nivelul întregului bloc este necesar acordul proprietarilor pentru închiderea acestora.
  • Totodată, dacă au fost realizate lucrări de izolare termică parțială a fațadei fără autorizație de construire, acestea vor trebui demolate pe cheltuiala proprietarilor, urmând ca lucrările de refacere să fie incluse în proiect.
  • Dacă blocul are acoperiș realizat fără autorizație de construire ulterior construcției blocului, proprietarii trebuie să își asume intrarea în legalitate a şarpantelor neautorizate cel târziu de data recepției la terminarea lucrărilor.

Mai multe detalii privind situațiile particulare găsiti AICI

CE LUCRĂRI SE POT FINANȚA  

Tipurile de lucrări care se pot realiza și valoarea cheltuielilor eligibile diferă în funcție de următoarele situații:

1. Pentru clădirile care NU se încadrează în clasa I sau II de risc seismic:

Pentru aceste clădiri se pot finanța măsurile de eficientizare energetică, cu condiția reducerii consumului de consumului de energie primară și a emisiilor de CO2 cu minim 30% față de situația actuală și reducerea necesarului de încălzire cu minim 50%.

Acțiunile sprijinite pentru aceste clădiri vizează următoarele tipuri de intervenții fundamentate în rapoartele de audit energetic si expertiza tehnică, care vor fi contractate de Municipiul Sibiu:

A) Reabilitare termică a elementelor de anvelopă a clădirii:

-   izolarea termică a faţadei - parte vitrată, prin:

  • înlocuirea tâmplăriei exterioare existente, inclusiv a celei aferente accesului în clădire, cu tâmplărie termoizolantă cu performanță ridicată,
  • înlocuirea tâmplăriei interioare (uși de acces și ferestre) către spațiile neîncălzite sau insuficient încălzite,

-  izolarea termică a faţadei - parte opacă (inclusiv termo-hidroizolarea terasei):

  • termoizolarea planşeului peste ultimul nivel cu sisteme termoizolante în cazul existenţei şarpantei,
  • reabilitarea șarpantei, precum și repararea șarpantei în cazul podurilor neîncălzite
  • înlocuirea învelitorii cu o soluție alternativă, în măsura în care este justificată printr-o performanță termică superioară

-  închiderea balcoanelor şi/sau a logiilor cu tâmplărie termoizolantă, inclusiv izolarea termică a parapeţilor

-   izolarea termică a planşeului peste subsol, în cazul în care prin proiectarea clădirii sunt prevăzute spații destinate activităților la parter

-   izolarea termică a planşeului peste sol/subsol neîncălzit, a pereților subsolului (când acesta este utilizat/încălzit pentru desfășurarea activității/urmează a fi utilizat/încălzit pentru desfășurarea activității) sau a podului existent al clădirii (când acesta este utilizat/ încălzit pentru desfășurarea activității sau urmează a fi utilizat/încălzit pentru desfășurarea activității),

-  izolarea termică a pereților care formează anvelopa clădirii ce delimiteaza spațiul încălzit de alte spații comune neîncălzite;

 

B)  Alte activităţi suplimentare, precum:

  • înlocuirea corpurilor de iluminat și instalației de iluminat din spațiile comune
  • repararea/refacerea canalelor de ventilaţie din apartamente în scopul menţinerii/realizării ventilării naturale a spaţiilor ocupate;
  • montarea unor elemente de tâmplărie cu vitraj cu control solar sau sisteme de umbrire exterioară (obloane, jaluzele, rulouri etc.) cu reglare manuală sau cu reglare automată inteligentă
  • repararea trotuarelor de protecţie, în scopul eliminării infiltraţiilor la infrastructura blocului de locuinţe
  • repararea/construirea acoperişului tip terasă/şarpantă, inclusiv repararea sistemului de colectare a apelor meteorice de la nivelul terasei, respectiv a sistemului de colectare şi evacuare a apelor meteorice la nivelul învelitoarei tip şarpantă;
  • demontarea instalaţiilor şi a echipamentelor montate aparent pe faţadele/terasa clădirii, precum şi remontarea acestora după efectuarea lucrărilor de intervenţie;
  • repararea elementelor de construcţie ale faţadei care prezintă potenţial pericol de desprindere şi/sau afectează funcţionalitatea clădirii;
  • refacerea finisajelor interioare în zonele de intervenţie;
  • înlocuirea/modernizarea lifturilor prin înlocuirea mecanismelor de acționare electrică a ascensoarelor de persoane, în baza unui raport tehnic de specialitate, precum și repararea/înlocuirea componentelor mecanice, a cabinei/ușilor de acces, a sistemului de tracțiune, cutiilor de comandă, troliilor, după caz cum sunt prevăzute în raportul tehnic de specialitate
  • reabilitarea/ modernizarea instalației electrice în părțile comune - scări, subsol, etc

 

C) Instalarea de stații de încărcare pentru autoturisme electrice

Din punct de vedere al finanțării proiectului, Asociaţia de proprietari nu are contribuție proprie. Aceasta va suporta doar costurile neeligibile, dacă este cazul. Costurile investiției pentru a fi eligibile trebuie să se încadreze în valoarea maximă de 200 Euro/m2 (arie desfășurată), fără TVA. Pentru spațiile cu altă destinație decât cea de locuință din incinta clădirilor rezidențiale multifamiliale deținute de operatori economici, se va acorda un ajutor de stat pentru operatorii economici respectivi, pentru a se asigura derularea completă a lucrărilor de renovare energetică.

 

2. Pentru clădirile încadrate prin expertiză tehnică în clasa I sau II de risc seismic.

Acțiunile sprijinite pentru aceste clădiri vizează, următoarele tipuri de intervenții fundamentate în rapoartele de audit energetic si expertiza tehnică, care vor fi contractate de Municipiul Sibiu:

    a) Lucrări de consolidare seismică a clădirilor existente;

    b) Lucrări de eficiență energetică ( în care sunt incluse toate tipurile de lucrări enumerate pentru clădirile neîncadrate in clasă de risc seismic)

    c)  Lucrări conexe pentru respectarea altor cerințele fundamentale privind calitatea în construcții (securitate la incendiu, igienă, sănătate și mediu înconjurător, siguranță și accesibilitate în exploatare, protecție împotriva zgomotului).

Pentru a fi eligibile la finanțare este necesară asigurarea reducerii consumului de energie primară și a emisiilor de CO2 cu minim 30% față de situația actuală.

 

Din punct de vedere al finanțării proiectului, Asociaţia de proprietari din bloc nu are contribuție proprie. Acestea vor suporta doar costurile neeligibile, dacă este cazul. Costurile investiției pe aria desfășurată trebuie să se încadreze în:

  • 500 Euro/m2 fără TVA pentru lucrările de consolidare seismică ;
  • 200 Euro/m2 fără TVA pentru lucrările de renovare moderată de ;
  • 500 Euro/m2 fără TVA pentru lucrările conexe.
CUM PROCEDAȚI PENTRU A SOLICITA FONDURI (DOSARUL)  

!!!! Asociațiile de proprietari interesate sunt invitate să depună până în data de 25.02.2022, solicitările de finanțare împreună cu următoarele documente:

1) Hotărârea de principiu a Adunării Generale a Asociației/Asociațiilor de Proprietari, prin care se solicită finanțarea din fonduri europene nerambursabile pentru Clădiri rezidenţiale. Hotărârea va stipula asumarea participării la programul de reabilitare termică cu fonduri europene și va cuprinde următoarele informații minime:

     a) acordul proprietarilor privind realizarea intervențiilor/măsurilor de creștere a eficienței energetice menționate mai sus și a măsurilor complementare, după caz;

     b) numărul apartamentelor ai căror proprietari sunt de acord cu lucrările de intervenţii propuse (obligatoriu minim 2/3 din totalul proprietarilor de apartamente);

     c) numărul apartamentelor ai căror proprietari sunt de acord cu lucrările care presupun intervenţii în interiorul apartamentelor - înlocuire tâmplărie geamuri/ferestre, închidere balcoane, reparații ca urmare a acestor activități (obligatoriu ca 100% dintre proprietari să își exprime acordul acolo unde soluţia tehnică prevede acest tip de lucrări de intervenţie);

     d) numărul apartamentelor cu destinaţie locuinţă - aflate în proprietatea persoanelor juridice sau a autorităţilor şi instituţiilor publice, precum si numărul apartamentelor cu destinaţie de spaţii comerciale sau spaţii cu altă destinaţie decât cea de locuinţă ai caror proprietari sunt de acord cu lucrările de intervenţii propuse (obligatoriu 100% din totalul spaţiilor/apartamentelor încadrate în aceste categorii vor trebui să își exprime acordul scris). Fac excepție spatiile comerciale de la parter existente din construcția blocului, reabilitarea termică a clădirii putându-se realiza fără aceste spații.

 

Hotărârea Adunării Generale a Asociației de Proprietari se va actualiza după elaborarea documentației tehnico – economice (Audit Energetic și Expertiză tehnică).

2) Tabel centralizator cu toţi proprietarii din imobil din care să rezulte acordul proprietarilor conform mențiunilor anterioare și totodată destinația apartamentului, respectiv locuinţă/spaţiu comercial/spaţiu cu altă destinaţie, conform formularului anexat 

3) Extras al cărţii tehnice a imobilului, fişa tehnică a imobilului, procesul verbal de recepție la terminarea lucrărilor sau orice alt document justificativ din care să rezulte perioada în care a fost construit imobilul.

4) Tabelul centralizator al lucrărilor executate ulterior construcției, conform formularului anexat.

5) Extras de carte funciară.

INFORMAȚII SUPLIMENTARE ȘI SUPORT  

Pentru informații suplimentare și pentru suport, Asociațiile de proprietari se pot adresa Biroului pentru proiecte cu finanțare internațională din cadrul Primăriei Municipiului Sibiu, tel: 0269/506.504 sau pe e-mail: anvelopare@sibiu.ro.

e administratie
plata taxe si impozite
taxe si impozite
taxe si impozite firme
acte necesare
petitii onlibe
achizitii publice
cheltuieli publice

Fişierele sunt în format .PDF. Pentru a deschide un fişier PDF aveţi nevoie de programul Acrobat Reader, care se distribuie gratuit.